András Gábor

Ember, ki ide belépsz, ne hagyj fel minden reménységgel - hátha találsz valamit, ami felkelti érdeklődésedet, kiváltja tetszésedet vagy nemtetszésedet, netán véleménynyilvánításra késztet

Malthusnak igaza volt?....

 

 

A természet pontosan szabályozza az egyes fajok egyedeinek a számát, arra a szintre korlátozva, amelyet az adott faj élettere eltartani képes. Ennek kézenfekvő módja lenne, ha a túlnépesedés körébe tartozó egyedek (nyilván a leggyengébbek) egyszerűen éhen pusztulnának, a természet azonban nem elégszik meg ennyivel: amikor az adott faj az adott területen mértéktelenül túlszaporodott, rendszeresen megjelenik valamilyen járvány vagy egyéb csapás, amely megtizedeli, aztán kezdődhet elölről. (Példa: amikor a mezei pockok robbanásszerűen megsokasodnak, törvényszerűen megjelenik köztük valami járványos tüdőgyulladás, és helyreállítja a "normál" létszámot). E törvényszerűség alól nem kivétel az ember sem, amely azonban az egyetlen olyan lény, aki tudata és öntudata révén bizonyos határok között képes befolyásolni a sorsát (bár ezt a képességét magát mindenhatónak képzelvén általában rendkívül túlértékeli). Az ember képessége azonban nem terjed odáig, hogy a természeti törvényeket megszüntesse, csak addig, hogy érvényesülésük módjára legyen némi hatása. Így pl. a betegségek leküzdésének szükségszerű velejárója újabb betegségek/járványok megjelenése, a háborúk lezárásának újabb robbanással fenyegető feszültségek kialakulása stb., és ezeket csak úgy lehet megkerülni, ha az ember tudatosan maga váltja ki valami hasonló hatású, de humánusabb eszközzel. Ez pedig nem más, mint a születésszabályozás. A katolikus (meg a többi) egyház tehát azzal, hogy tűzzel-vassal küzd ennek minden formája ellen, csak annak állja gátját, hogy az emberiség megszabaduljon az ennél sokkal rosszabb dolgoktól.

 

 

 

  


Zene

 

 

Tér és idő

 

A térbeliség a dolgok, jelenségek, folyamatok egymásmellettiségét, az időbeliség a dolgok, jelenségek, folyamatok egymásutániságát jelenti.

 

A térbeliség és időbeliség a végtelen objektív sajátossága, ugyanakkor a végtelen jellegéből következően, objektív viszonyítási pont hiányában értelmezhetetlen (van és nincs ellentmondása).

 

A térbeliség és időbeliség szubjektív és relatív érvényű alkalmazása:

Az ember által alkalmazott tér- és időfogalom szubjektív, amennyiben

-  önkényesen kiválasztott viszonyítási (kiindulási) pontból indul ki (az idő tekintetében pl. Krisztus születése, a tér tekintetében általában a Föld vagy annak adott része), továbbá

-  a földi jelenségekhez kapcsolódó, önkényesen kiválasztott mértékegységekkel operál (pl. a Föld Nap és saját tengelye körüli keringése)

és relatív érvényű, amennyiben

-  véges (vagyis a végtelenből adott szempontok alapján kiszakított) kiterjedésekre vonatkozik.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Harmónia és dallam/ritmus

 

A zene hangok szabályos egymásmellettisége (harmónia) és szabályos egymásutánja (dallam és ritmus).

 

Mivel az (európai) ember füle 12 hangot és ezekből legfeljebb 5 oktávnyit képes megkülönböztetni, a mindösszesen 60 hang variációs lehetősége önmagában is véges, de ha figyelembe vesszük, hogy e variációknak bizonyos szabályoknak is meg kell felelnie, ez jelentősen mérsékeli azon hangegyüttes-változatoknak a számát, amelyeket zenének tekinthetünk.

 

 

 

 

 


Ellentmondás

 

 

A világon minden létező összeegyeztethetetlen tényezők elválaszthatatlan egysége. Az adott akármit alkotó ellentmondás feloldása csak az adott akármi megszűnésével oldható fel. A megszűnés két lehetséges változata: alacsonyabb szerveződésűvé (megsemmisülés) vagy magasabb szerveződésűvé („fejlődés”) válás. Az ellentmondás feloldásának ilyen alakulása (és ennek keretében az újonnan létrejövő akármikben az ellentmondás újratermelése) az általunk ismert világ természetes folyamata.

 

Az emberi lét egyik alapvető ellentmondása, hogy az ember mind eredetében, mind egyéni életében társadalmi lény, ugyanakkor egyszeri, egyedi és megismételhetetlen, teljességgel önmaga által sem megismerhető, önmagától is elzárt lény.

A tudattal rendelkező ember természetes törekvése a környező világ és benne saját maga megismerése, és ennek keretében ugyancsak természetes azon igyekezete, hogy megismerése tárgyát „szabályosnak” tekintse, objektívnek vélt szabályokba rendezze. Ennek a törekvésnek és igyekezetnek útjában áll az ellentmondás, amelyet ezért az ember megpróbál a szőnyeg alá söpörni, illetve nem venni róla tudomást. Az ellentmondás leküzdésére (a feloldás helyett itt ez a jobb szó) irányuló próbálkozás jellegzetes módja az ellentétpár egyik elemének tagadása, vagy jelentéktelenné nyilvánítása. Történelmi korszakonként változó, hogy az ellentmondás melyik eleme kerül erre a sorsra (lásd fent az emberi lét ellentmondásának példáját).

 

 

Előítéletes gondolkodás

 

 

Az antiszemitizmus az előítéletes gondolkodás jellegzetes formája, az előítéletnek pedig, mint az a szóból tökéletesen kiolvasható, az a sajátja, hogy előbb van meg az ítélet, és aztán kerülnek összegyűjtésre hozzá az érvek, indokok, akár ténybeli alátámasztás. Az előítéletes gondolkodás - ha csak gyakorlója valamilyen csoda folytán bele nem trafál az igazságba - fogalmilag hamis, mivel a valós tényekből nem következő, azok reális értékeléséből nem levonható következtetéssel operál. Tekintettel arra, hogy az előítéletesen gondolkodó ritkán elégszik meg az adott előítélet isteni (tehát további indokolást nem igénylő) magyarázatával, kénytelen hozzá egyéb, a realitás talajában gyökerező megalapozást keresni. Mivel a valós tények teljes halmaza erre nem alkalmas (sőt, éppenséggel cáfolja az előítéletet), nem marad más út, mint a tényekből szemezgetve egyeseket kiemelni és ezek jelentőségét felnagyítani, a többi tényt tagadni vagy azok létezéséről nem tudomást venni, új  tényeket költeni, egyedi tényekből hamis általánosítást teremteni. A valóságban persze az előítéletesen gondolkodók túlnyomó többsége nem veszi a fáradságot, illetve nem képes ilyen szellemi bűvészmutatvány végrehajtására, hanem kényelmi szempontból, szellemi igénytelenségből (képességek hiányából) fakadóan vakon követi a bűvészmutatványt helyette is kivitelező, az önálló gondolkodás fáradalmát neki megspóroló vezér kinyilatkoztatásait. Számára az egyetlen és cáfolhatatlan érv a vezér személye, az általa megfogalmazott tetszetős (logikusnak tetsző, valójában illogikus, mert kiindulásában hamis) előítélet.

A vezér által egyszerűen (közérthetően, mondhatni primitív, végletesen leegyszerűsítő formában) megfogalmazott előítéletre aztán tudós gondolkodók hada által kimunkált (kiizzadt) teljes ideológiai rendszer épülhet.

 

 

Az előítéletek sorsa

 

Az előítéletek közül számosnak az eredete az idők homályába vész, vagy ha ismert a forrás, a keletkezésre sok-sok emberöltővel ezelőtt került sor, és ezek – részben szájhagyomány útján, másrészt írásban fennmaradva és tovább élve - olyan mélyen berögződtek az emberi tudatba, hogy a logikus gondolkodással egyértelműen kikövetkeztethető hamisságuk ellenére már nem is igényelnek magyarázatot, megokolást, hanem az ezeket vallók evidenciaként kezelik az adott előítéleteket.

Az emberi gondolkodás torz, önsors rontó fintora, hogy az előítéletes gondolkodástól megszabadulni sokkal nagyobb és küzdelmesebb szellemi teljesítmény (teljesen előítélet-mentessé válni szinte lehetetlen), mint az önálló gondolkodást megbéklyózó és szükségszerűen tévútra vezető előítéletek rabjává válni.

 

****************

 

Sajnálatos tény, hogy a vezérszerepe alkalmas történelmi személyek számszerű többsége rossz (antihumánus, retrográd) ügy mellé állt (kivételként most Jézus és Mahatma Gandhi jut eszembe), ugyanakkor érdekes, és talán nem véletlen, hogy e személyiségek közül kevesen haltak meg ágyban, párnák között, de ez már másik történet.

 

 








Weblap látogatottság számláló:

Mai: 2
Tegnapi: 6
Heti: 14
Havi: 159
Össz.: 25 892

Látogatottság növelés
Oldal: Filozófia 2
András Gábor - © 2008 - 2024 - andrasgabor.hupont.hu

A Hupont.hu weboldal szerkesztő segítségével készült. Itt Önnek is lehetséges a weboldal készítés.

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »