A VILÁGGAZDASÁGI VÁLSÁG EGYIK
(?) LEHETSÉGES OKA
A válság előtörténete
A
gazdaságilag fejlett országokban az alacsony munkanélküliség és a reáljövedelmek
viszonylag magas szintje jelentős fizetőképes keresletet eredményezett a magas
bérköltséggel megtermelt hazai előállítású és hasonló körülmények között gazdálkodó
országokból importált javak számára. A kínálatot kiegészítették a gazdaságilag
elmaradott országokból származó, kisebb részben kuriózumnak számító és ezért
kelendő, túlnyomó hányadban a rosszabb minőséget alacsonyabb árral kompenzáló
és emiatt népszerű árúk.
Az
eredmény növelésére irányuló törekvés a befektetőket folyamatos költségcsökkentésre
ösztönzi. Ha eltekintünk az innovációval elérhető és ezért pontosan nem
tervezhető megtakarítástól, a költségcsökkentés területeként marad a költségek
jelentős hányadát tevő és országosan ugyan változó, de mindenütt nem
elhanyagolható mértékű adót is tartalmazó munkabér, amelyhez hozzányúlni
azonban a viszonylagos jólét idején csak senki által nem kívánt szociális
feszültség árán lehet(ne).
A
gazdaságilag elmaradott országokban eközben folyamatosan nőtt a nem (vagy
gazdaságtalanul) foglalkoztatott munkaerő létszáma, és – bár lassan – a
munkaalkalomra váró munkaerő képzettsége, legalább az elemi szintű – újabb
ismeretek befogadására alkalmassá tevő – felkészültség tekintetében, továbbá –
még ennél is lassabban – a korszerű gazdálkodáshoz elengedhetetlen
infrastruktúra kiépítése. Mivel belső eszközökkel a gazdaság fejletlensége
következtében megoldhatatlan volt a növekvő népesség alapszintű ellátása is, az
egyre fokozódó szociális és ennek következtében előálló társadalmi feszültség
arra késztette ezen – többnyire diktatórikus irányítású – országok politikai
vezetőit, hogy kívülről keressenek segítséget, és különösen ott, ahol még kapós
természeti kincsek sem álltak rendelkezésre, ellentételezésként a szabad és
olcsó munkaerő tömegét tudták felkínálni.
A
két probléma együttes megoldására kínálkozott a lehetőség: a termelés áthelyezésével
a bérköltség leszorítása egyik oldalról, a foglalkoztatottság és az állami
bevételek növelése a másik oldalról. A közös érdek mindkét oldalon
megteremtette a szükséges feltételeket: a befogadó adókedvezményeket,
beruházásra alkalmas területet, államigazgatási egyszerűsítéseket és hasonlókat
biztosított, a befektető pedig vállalta a beruházás túlnyomó részének
finanszírozását, többnyire felvett vagy nyújtott hitelek fedezetével, valamint hozzájárulást
az infrastruktúra fejlesztéséhez, végül a munkaerő kiképzését. A befektetők döntéshozatalánál
a jelentkező közvetlen költségek és megtakarítások összevetése mellett szerepet
játszott a befogadó ország eddig fizetésképtelen, most fizetőképessé váló
keresletet jelentő piacának megszerzése.
A
tendencia olyan méreteket öltött, hogy a gazdaságilag fejlett országokból egész
iparágak települtek át gazdaságilag elmaradott országokba, és a gazdaságilag
fejlett országok piacát elárasztotta az új gyártási helyeken elállított
termékek áradata, esetenként akár a korábbi hazai készítésű azonos termékeknél
némileg alacsonyabb áron. A kezdeti minőségi különbségek hamar eltűntek, és
mivel a termékek gyártásával együtt általában azok márkaneve is távozott
(szavatolva az eredeti minőséget), a polcokon a vásárló számára változatlan
látvány mutatkozott.
A
folyamat nemcsak Nyugat-Európából és az USA-ból Kínába és Délkelet-Ázsiába ment
végbe, hanem (vélhetően azonos végállomással) Európán belül is: az eredetileg
Magyarországon befektetett tőke néhány év elteltével tovább vándorol Romániába
stb.
A következmény
Az
első időkben mindenki megtalálta a
számítását.
A
befogadó országban csökkent a szociális és társadalmi feszültség, kiépült az infrastruktúra,
jelentősen megnőtt az állami bevétel, a fejlett gazdaságú országok számára százalékosan
és abszolút számokban is elképzelhetetlen mértékű export-többlet és gazdasági
fejlődés következett be, és mindezek eredményeként óriási állami tőke
halmozódott fel.
A
befektetők számára – éppen befektetésük következményeként – új fizetőképes
piacok nyíltak, az olcsóbb előállítás a pluszköltségek (pl. szállítás) mellett
is többletnyereséget eredményezett.
A
gazdaságilag elmaradott országok érintett polgárainak életminősége javult, a
soha nem látott árukínálatból vásárolni is tudtak.
A
gazdaságilag fejlett országok polgárai örültek az olcsóbb és változatlan
minőségű árukínálatnak, és az évtizedek óta tartó, kisebb zökkenőktől
eltekintve folyamatos fejlődés tapasztalatától elkábítva, a (pláne jelentős)
visszaesés lehetőségével és következményeivel nem számolva agyba-főbe vásároltak
többnyire hitelbe, a pénzintézetek pedig hasonló szemlélettől vezérelve
korlátlanul nyújtották a reális fedezet nélküli hiteleket (a hitelszerződések
apró betűs részében azért némi biztosítékokat kikötve).
A
viszonylag hosszú ideig tartó kezdeti szakasz után jött (jön) a fekete leves.
A
termelőhelyek megszűnése miatt a gazdaságilag fejlett országok polgárai közül
egyre többen veszítik el a munkahelyüket és jövedelmük jelentős részét, aminek
következtében családok sokasága kerül lehetetlen anyagi helyzetbe a felvett
hitelek miatt, ugyanez a réteg kiesik a piac alapjául szolgáló fizetőképes
kereslet köréből, csökken a munkabérekkel összefüggő (a munkaadók és
munkavállalók által fizetett) állami bevétel, megnőnek az állam szociális
kényszerkiadásai, a hitelezők és a hitelbe termelők/szolgáltatók nem tudják
behajtani kinnlevőségeiket, a hitelezők tőke hiányában és az eseményeket
némileg túlreagálva nem adnak vagy csak kedvezőtlenebb (nehezebben
kigazdálkodható) feltételekkel adnak hitelt, a termelők/szolgáltatók tőke és
hitel hiányában visszafogják vagy felfüggesztik tevékenységüket, és nő a társadalmi
feszültség.
A
gazdaságilag elmaradott országokban csökken az export, és a
foglalkoztatottságot és ezzel a hazai és import árukra irányuló fizetőképes
keresletet, valamint a felfejlesztett közszolgáltatásokat (egészségügyi
ellátás, oktatás, kultúra stb.) csak állami eszközökkel lehet ideig-óráig, a
felhalmozott állami tőke terhére fenntartani, továbbá a hazai
munkaerő-fölösleget növelve megindul a korábban a gazdaságilag fejlett országokba
vándorolt és ott munkát vállalt állampolgárok visszaáramlása.
A megoldás
Jó
lenne tudni….
Lehet,
hogy elősegítené a válság megszűnését, ha a folyamat kezdetén a gazdaságilag
fejlett országokból a gazdaságilag elmaradott országokba áramlott tőke egy
része visszakerülne a gazdaságilag fejlett országokba, vélhetően már a gazdaságilag
elmaradott országok, illetve polgáraik tulajdonaként, legalább átmenetileg megteremtve
a világ két fele közötti egyensúlyt. Ez természetesen a korábbi, egyensúlynak
éppen nem nevezhető állapot – a gazdaságilag fejlett országok óriási túlsúlya –
megszűnését jelenti, ami minden bizonnyal nacionalista indulatoktól nem mentes
társadalmi feszültséget vált ki ezen országokban.
Ennél
jobb ötletem pillanatnyilag nincs.
Az előbbiek elvi alapja
A
kapitalista gazdaság alapja a fizetőképes kereslet kielégítése. A fizetőképes
kereslet létrejöttének alapja (kivételes esetektől – pl. természeti kincsek
birtoklása – eltekintve) mások fizetőképes keresletének kielégítése. A két
tényező csak együttesen képes fenntartani a gazdaságot. Ideális (nem létező)
esetben a két tényező tökéletes egyensúlyban van és a műszaki/tudományos
haladás révén párhuzamosan növekszik. A kommunisztikus elképzelésekkel szemben
a valóságban a gazdasági élet minden szereplője a maga érdekeit törekszik
érvényesíteni, szükségszerűen a gazdasági élet többi szereplőjének érdekeit
csorbítva. Tekintettel arra, hogy a gazdasági élet minden szereplője
termelő/szolgáltató és egyben fogyasztó, a termelő/szolgáltató pozícióban lévők
egymás rovására végzett eredményes ténykedése nem csupán a másik fél e
pozíciójának sérelmével, hanem fogyasztói potenciáljának gyengülésével is jár.
A
gazdasági folyamatok pozitív hatásai előbb, negatív hatásai késedelemmel jelentkeznek,
ezért a folyamat első részesei/kezdeményezői nagyobb mértékben élvezik a
pozitív hatásokat, míg utolsó részeseit/kezdeményezőit olyan mértékben sújtják
a negatív hatások, hogy a folyamat kifullad, elenyészik, megszűnik. A gazdasági
folyamatok soha nem az optimális időpontban szűnnek meg, hanem mindig túlfutnak
azon. Egyidejűleg számtalan folyamat megy végbe, és ezek természetszerűen különböző
fázisnál (felfutás – optimum – kimúlás) tartanak adott időpontban. Amennyiben a
súlyozottan értékelt folyamatok összességének átlaga az optimumot közelíti, a
világgazdaság (vagy a világgazdaságtól persze nem függetleníthető egység gazdasága)
kiegyensúlyozott állapotban van (az egyes gazdasági szereplőknek vagy akár
azonos területen tevékenykedő szereplők együttesének helyzete természetesen
szélsőségek között lehet). Ha a súlyozottan értékelt folyamatok összességének
átlaga a felfutási szakaszt közelíti, a világgazdaság jól prosperál. Amikor a
súlyozottan értékelt folyamatok összességének átlaga a lefelé menő fázist
közelíti, ez a világgazdaság recesszióját jelenti.
A
tőke mozgása követi és egyben generálja a gazdasági folyamatokat: a maximális
hasznosulásra törekvés jegyében fokozatosan (a tőketulajdonosok kockázatvállaló
hajlandóságával és az új lehetőségeket felismerő képességével arányosan) a
felfelé ívelő szakaszban lévő gazdasági folyamatokba áramlik, majd az optimumot
elhagyva fokozatosan (a tőketulajdonosok kockázatvállaló hajlandóságával
fordított arányban és a tendencia felismerésére irányuló képességével
arányosan) átvándorol újabb lehetőségekkel kecsegtető gazdasági folyamatokba. A
világgazdaság jól prosperáló és kiegyensúlyozott szakaszában a tőketulajdonosok
számára nem jelent problémát a tőke új helyének megtalálása. A recesszió szakaszában
ezzel szemben egyre nehezebb, majd szinte lehetetlen a lefelé menő fázisban
lévő vagy teljesen lefutott gazdasági folyamatokból előbb távozó, végül
menekülő tőkének jó hasznosulást ígérő gazdasági folyamatot találni, és a
kockázatvállalási hajlandóságnak a tőke előző helyén elszenvedett veszteség,
valamint az általános tendencia felismeréséből adódó – akár túldimenzionált –
félelem miatti visszaesése a tőketulajdonosok várakozó álláspontra
helyezkedését, begubódzását eredményezi. A recessziós szakasz megszűnését
előbb-utóbb kikényszeríti a tőketulajdonosok objektíve szükségszerű törekvése a
tőke hasznot eredményező befektetésére.
A recessziós szakasz bekövetkezésének felismerését követően az államhatalom a rendelkezésére álló saját vagy hitelből fedezett tőke felhasználásával kísérletet tesz a recesszióból adódó társadalmi feszültségek enyhítésére és ezzel az adott hatalmi viszonyok konzerválására, a tőketulajdonosokat az újabb befektetéstől visszafogó félelem megszüntetésére, de önmagában képtelen a válság feloldására, amihez elengedhetetlen a tőke újabb aktivizálása a tőketulajdonosok részéről.
Néhány kérdés,
felvetés – és néhány válasz-kísérlet
1. kérdés: Megoldódik-e
a válság?
A válasz határozott igen, azon egyszerű tapasztalat alapján, hogy eddig is mindig megoldódott.
2. kérdés: Hogyan?
Most nem tudjuk a választ, miután
megoldódott a válság, a tudományos értékelés és elemzés eredményeként
megszületik majd a megoldás.
3. kérdés: Megoldható-e
a válság?
Elvileg igen – ha az események mozgatásához szükséges erőforrásokkal és hatáskörrel rendelkezők felismerik a megoldás objektív gazdasági törvényszerűségekből következő reális módját.
Gyakorlatilag vagy igen (az elvi lehetőség gyakorlatba ültetésével), vagy nem, sőt…. (a reális mód helyett/mellett téves módszerek alkalmazása esetén, ami a válság természetes megoldódását akár akadályozhatja is, ezzel növelve a megoldódáshoz szükséges időt és áldozatokat).
4. kérdés: Mikor lesz vége
a válságnak?
Leghamarabb az elvi lehetőség megvalósulása esetén.
Ennél lassabban akkor, ha a folyamat spontán, külső beavatkozás
nélkül, vagy a folyamatot nem akadályozó (esetleg a negatív velejárókat
mérsékelő) külső beavatkozás mellett érvényesül.
Ennél is később, ha a természetes folyamatot külső, a folyamat ellenében ható beavatkozások lassítják.
5. kérdés: Mi a válság
oka?
A gazdaság akkor működik optimálisan, ha a kereslet és kínálat nagyjából (a gazdasági szereplők tűrőképességét nem meghaladó mértékben) összhangban van, tehát minőségileg és mennyiségileg párhuzamosan növekszik (figyelmen kívül hagyva itt a növekedés egyéb - társadalmi, kulturális, szociális, egészségügyi stb. – esetenként negatív hatásait). A folyamat legfőbb mozgató alapja a tőke, amelynek objektív sajátja a profit előállítására és folyamatos növelésére törekvés. A kínálati oldalnak (mely egyébként maga is generál keresletet) elemi érdeke a kereslet fokozása. A keresleti oldal szereplőinek (akik egy része egyúttal a kínálati oldal szereplője is) célja igényeik kielégítése a lehető legmagasabb szinten, leghamarabb és legkedvezőbb feltételekkel.
Közbevetés: A reklám célja és szerepe (mindenek
előtt: nem mumus!)
A reklám célja a kereslet növelése a figyelem felkeltésével. Eredeti formájában a termék és szolgáltatás ismertetésére szorítkozott, esetleg más hasonló termékekkel/szolgáltatásokkal összehasonlítva. Mára ez az eredeti cél fenntartása mellett jelentősen megváltozott, amennyiben
- a korrekt ismertetést a valósnál csábítóbb, kedvezőbb leírás váltotta fel
- a reklám két tekintetben is irreálisan gerjeszt keresletet, mivel olyan termékek és szolgáltatások igénybevételére készteti a fogyasztót, amelyekre az illetőnek nincs szüksége, illetve nincs fedezete – előbbi következménye a mértéktelen pocsékolás, utóbbi velejárója a keresleti oldal szereplőinek egyre nagyobb mértékű eladósodása és ezzel az egyéb termékek/szolgáltatások tekintetében fennmaradó kereslet csökkenése
A keresleti és kínálati oldal előfinanszírozásában egyaránt szerepet játszó hitelezés mértéke az egymást kölcsönösen gerjesztő két oldal folytonos növekedésének hatására egyre nő, és anélkül, hogy a szereplők bármelyike erre felfigyelne, egyszer csak meghaladja azt a szintet, ameddig a rendelkezésre álló tartalék elégséges a szereplők bármelyikének fizetőképtelenné válása esetén a rendszer változatlan fenntartására. A válság ettől kezdve bármikor kirobbanhat.
6. kérdés: Megoldást
jelent-e, illetve annak részét képezi-e munkahelyek teremtése és megőrzése
állami beavatkozással?
A produktív munkahelyek teremtése/megőrzése elsőként a kínálati oldalt erősíti, ami együtt jár a keresleti oldal általános erősödésével, de nem vonatkozik a saját termék/szolgáltatás iránti keresletre, így önmagában csupán mélyíti a válságot a fizetőképes kereslet hiányában értékesíthetetlen árúk gyarapításával, kitolja a válság megoldódásának idejét a spontán folyamat feltartóztatásával (átmenetileg enyhítve a szociális gondokon), és felemészt olyan költségvetési tartalékot, amelyre nagyobb szükség lehet a válság súlyosabb szakaszában.
Improduktív munkahelyek teremtése és állami finanszírozása a célját (környezetvédelem, egészségvédelem, kulturális létesítmények létesítése, infrastrukturális beruházások, közbiztonság fokozása stb.) illetően létrehozhat társadalmilag is hasznos keresletet, enyhít a szociális gondokon és nem akadályozza a spontán folyamatot, alkalmazása azonban a gazdag (nagy tartalékkal rendelkező) államok privilégiuma.
7. kérdés: Megoldást
jelent-e a kereslet mesterséges növelése állami beavatkozással?
Az állam a keresleti oldal aktív szereplőjeként (fogyasztóként) és a keresleti oldal szereplőinek támogatásával (az ár egy részének átvállalásával, a gazdaságilag indokoltnál kedvezőbb hitel biztosításával) is hozzájárulhat a kereslet növekedéséhez. Ez a kínálati oldal szereplőinél – minthogy ők egyúttal a keresleti oldal szereplői - is általánosan erősíti a keresletet
8. kérdés: Megoldást jelent-e a hitelezők megsegítése állami eszközökkel?
A hitelezők megsegítése megelőzheti és átmenetileg megakadályozhatja a gazdaság összeomlását, amennyiben egyrészt lehetővé teszi a további hitelfolyósítást, másrészt kizárja a megtakarításaikat hitelintézetben elhelyezők ellehetetlenülését.
9. kérdés: Megoldást jelent-e az adósok megsegítése állami eszközökkel?
Az adósok megsegítése morális szempontból vitatható (mivel nem tesz különbséget vétlen és vétkes – felelőtlenül, a visszafizetés esetleges problémáival, a kedvező feltételekkel járó kölcsön többnyire apró betűkkel feltüntetett kockázatával nem számoló - adósok között), a jogosan elsőbbséget élvező szociális szempontból viszont indokolt.
Az állami beavatkozás, mivel az állam nem tőketermelő, hanem tőke-újraelosztó,
szociális szempontból fontos halasztást jelent a válság terheinek viselésére,
mégpedig a teherviselés szociális tényezőket is figyelembe vevő megosztásával.
Eredményeként mérséklődik, illetve kitolódik a szociális nehézségek okozta
társadalmi feszültség, de a válság megoldására nem csodafegyver.
10. kérdés: Egyedi
szinten vagy csak globálisan oldható meg a válság?
A válság, még ha nem is egyszerre több helyen robbant ki, hanem forma szerinti kiváltó oka konkrét ország konkrét gazdasági szereplőjének/szereplőinek a gazdasági törvényeket semmibe vevő piaci gyakorlata, a világgazdaság szereplőinek immár visszavonhatatlan összefonódása és egymásra utaltsága miatt globális jelenség. Ennek következtében a válság megoldására sem kerülhet sor egyetlen régióban, országban. Ugyanakkor vannak olyan országok, régiók, amelyek szerepe világgazdasági mércével mind a kínálat, mind a kereslet tekintetében elhanyagolható, és amelyekben éppen ezért aránytalanul nagyobb és csak külső forrásból finanszírozható ráfordítást igényelne a válság felszámolása. Ezek kimaradhatnak a válság megoldódásának első szakaszából, de tekintettel a válság szociális feszültséget kiváltó hatására és arra, hogy a globalizáció nem túl rokonszenves melléktermékeként ma már a társadalmi feszültség is exportképes (terrorizmus, szociális népvándorlás stb.), némi késéssel e területeken is megszűnik a válság.
Jó lenne tudni, hogy az olyan,
önmagában jelentéktelen gazdasági egység esetében, mint pl. Magyarország, az
adott szövetségi rendszerhez (Európai Unió) tartozás jelent-e biztosítékot
arra, hogy – a szövetségi rendszerben társ gazdasági nagyhatalmak átmeneti
önálló vagy csak egymással összehangolt megoldási kísérleteit követően – a
forma szerint egyesült nagy gazdasági közösség tagjaként a teljes közösséggel
együtt, a közösségi erőforrásokat (is) felhasználva, a közösség többi tagjával egyszerre
lehessen túl a válságon.